Tennan 2011       tennankarta

Snabbfakta
Startpunkt: Floj (15 km väster om Trängsletdammen) 447 m.ö.h.
Målgång: Kraftledningen vid Gräslokarna (20 km öster om Sälen) 392 m.ö.h.
Tid: 110602-1106004
Paddlad längd (approximativt): 20 km

TURDAGBOK

Dag 1 - torsdag 2 juni
Expeditionen börjar som vanligt med att stuva bilen full med all utrustning. Det tar sin lilla tid att få med sig allt, det är ju en del grejer som ska med. En rymlig bil rekommenderas.

tennan1
Dags för avfärd i en fullpackad bil.
Våra kajakexpeditioner har en viss tendens att föregås av sänkt hälsa hos någon av expeditionsdeltagarna och så är det även denna gång. Lyckligtvis förbättras tillståndet denna dag i samma hastighet som vädret. När vi når tänkt målgång för dumpning av cykel strålar solen från en molnfri himmel och temperaturen närmar sig sommarvärme.

Dock är vi i vanlig ordning sent ute och vi når startplatsen sent på eftermiddagen. Men paddlar man i juni kan man kosta på sig det, det dröjer innan mörkret kommer.

Vi parkerar bilen en bit in på en knagglig skogsväg nära ån. Det är en ständigt aktuell fråga huruvida man borde kontakta markägare eller vägförening angående användande av små, privata skogsvägar. Vi chansade som vanligt på att inga arga lokalinvånare skulle bränna upp vår bil.

Inför årets expedition hade vi slagit på stort och investerat i splitternya kajaker: Prijon Yukon Expedition. Detta skulle bli premiärturen för dem och förväntningarna var höga. Dessutom hade vi även investerat i ihopfällbara och packvänliga kajakkärror. Vi packade kajakerna och drog dem den återstående biten ner till ån med hjälp av kajakkärrorna.

tennan2
Då var det dags igen. I med båtarna bara!

Väl i vattnet kunde vi inte annat än njuta av att ljudlöst glida fram i en sommarskog under strålande eftermiddagssol. Dock uppstod ett litet huvudbry då den ene kajakdeltagaren noterade ett klonkande ljud i kajaken. Eftersom vi inte hunnit sjösätta våra sprillans kajaker förrän nu infann sig genast tankarna om att någon oupptäckt defekt på kajaken gav sig till känna. Lyckligtvis rörde det sig bara om en flaska i skrovet som låg och rullade.

Stolta över att ha upptäckt och löst det avancerade problemet passerade vi snart under bron till metropolen Floj.

tennan3
Passage under bron vid Floj. Fin start!
Kort efter bron nådde vi Flojtjärnen. Utloppet till tjärnen kantades av vass och växter och ån hade krympt till en smal ränna. Under passagen genom tjärnen märkte vi en skillnad mellan våra nya kajaker och de som vi haft tidigare. Eftersom dessa kajaker är ca 1 m kortare och saknar roder är det mycket svårare att hålla kursen genom öppna vatten, framför allt om det blåser. Och det gjorde det här.

tennan4
Utloppet till Flojtjärnen. Ett och annat vasstrå svajar i vinden.
När sedan ån tog vid igen nådde vi snabbt ett parti där vattendraget hade växt igen! Ån gick under det igenväxta och visade sig igen söderut. Märkligt, vi hade aldrig tidigare stött på något liknande.

Efter detta korta bär fortsatte Tennån att delvis rinna under mark. På sina ställen smalnade ån av till inte bredare än en kajak.

tennan5
Tennån har växt igen strax söder om Flojtjärnen. Det är
enklare att paddla i vatten än på land.
Mycket lätt paddling, i långsam skymning sommarskog följde sedan. Vi hade utsett möjliga tältplatser redan innan vi började paddla denna dag eftersom stora delar av ån efter start rinner genom myrmarker och där kan det vara svårt att hitta tältplats. När vi nådde första egentliga skogspartiet innan Rätjärnmyr avslutade därför vi dagens etapp som blev 5 km.

Vi slog upp tältet och njöt av traditionsenlig korvgrill ackompanjerade av golandet från göken. Vädret var löjligt bra: +20 grader klockan 19 på kvällen.

Ett av våra stående mål är att till varje pris maximera njutningen. Som ett led i detta blev det premiär för kokkaffe istället för snabbkaffe. Det blev kärlek efter första klunken och snabbkaffet förpassades till reservprovianten. Kokkaffe regerar!
tennan6
Korvgrillning i kvällssol djupt inne i dalaskogarna. Inte helt fel.

Dag 2 - fredag 3 juni
Efter en god natts sömn vaknade vi till solsken och fågelkvitter. Kl. 10 var vi iväg ner mot Rätjärnen.

Kort efter vi börjat paddla kom vi till ett parti där ån helt sonika upphörde igen. Denna gång mer rejält. Ett flera hundra meter långt lock av gungfly låg framför oss. Det blev till att släpa förbi detta fenomen. Det var inga problem att följa å-riktningen men vi fick tänka oss för var vi satt fötterna så att inte myrmarkerna slukade oss.

tennan7
"Ursäkta, finns det någon å i närheten här?"

Under hela expeditionen var känslan av vildmark aldrig så stark när vi gled in i Rätjärnen. Den otillgängliga myren låg stilla i solgasset samtidigt som fågellivet tilltog dramatiskt. Vi paddlade sakta genom träskmarkerna och njöt andaktigt av den intensiva skogsupplevelsen.

Söder om Rätjärnen passerade vi under en betongbro. För första gången hittills stötte vi på strömt vatten.

tennan8
Något strömt under bro. Inte oss emot.

Färden ner till Styppelbrokojorna blev fin och odramatisk. Vädret var fortfarande med oss. Härligt!

Kort efter passagen var det dags för lunch. Vi brukar hålla oss till ett märke vad gäller frystorkad mat men denna gång provade vi ett nytt märke. Laxrätten var av ypperlig kvalitet, det nya märket gav mersmak. Vi tog god tid på oss och njöt av det fina vädret.

tennan9
Passage under vägbron vid Styppelbrokojorna. Allt går som
räls, fast på vatten.

Paddlingen fortsatte sedan söderut och in i Styppelstamn - ett större myrområde.

tennan10
Genom Styppelstamn var allting lugnt och stilla. Vi njöt i fulla
drag.

Den lugna och fina paddlingen upphörde så fort myren tog slut och mer fast skogsmark tog vid. Tennån krympte ihop och första rejäla forsen tog vid. Den 700 m långa forsen var tyvärr för grund för att paddla så det blev till att leda kajakerna i vattnet förbi detta parti.

Forsen slutade vid vattenspegeln väster om Åbjörntjärnen. Sedan följde fin paddling med inslag av mindre och till största delen paddlingsbara forsar.

tennan11
Forsen söder om Styppelstamn. Grunt och stenigt.

Givetvis ingår det i varje å-paddling att ta sig förbi diverse hinder i vattnet. Att  träd har vält över ån är alltid förekommande.

tennan12
Träd över å. Ta i och lyft. Slit och släp.

Självporträtt sittandes i kajak är något vi ständigt övar på. Expeditionens finest i den genren kan beskådas till höger.

tennan13
En av två hårdingar ute på äventyr djupt inne i
Dalaskogarna. Vi ler aldrig.

Om vi inte hade förlagt upptag längre söderut hade årets expedition varit till ända vid det här laget. Vi fortsatte söderut och hittade en bra tältplats i gles tallskog strax norr om Tennbo.

I den soldränkta skymningen slog vi upp tält, riggade en eldstad och började göra mat. Att rekommendera är att lägga lite krut på middagen. Att under hunger mitt i den djupa skogen få förtära en vällagad brakmiddag är en upplevelse i sig. Därför kan, som denna kväll, en omsorgsfull tillagad köttfärssås bli en kulinarisk upplevelse. Vi toppade middagen med chokladdessert tillsammans med vår nye vän från rosteriet.

Denna kväll blev också varm. Skönt, men temperaturer ovan ca 10 plussgrader innebär också att myggen trivs.

Visst är det skönt när både ljus och värme finns när kvällen kommer, men faktum är att mörker och kyla intensifierar vildmarkskänslan. Dessutom blir lägerelden viktigare. En upplevelse av utsatthet få gärna infinna sig och det får inte vara för bekvämt. Nej, nej.

14 km paddlat denna dag.

tennan14
Skymningssol och lägereld vid lägerplatsen den andra natten.
En
trevlig älg erbjöd sig att fota.

Dag 3 - lördag 4juni

Efter en natt i den för tillfället inte nödvändiga sovsäcken var det dags för den sista och outforskade etappen. Efter den sedvanliga morgonproceduren var kajakerna i spat runt 10 - tidigt för att vara oss.

Vädret fortatte att visa sig från sin allra bästa sida. Sommarvärmen gjorde tillvaron väldigt behaglig och lättvindig.

tennan15
I pole position för dagens etapp.

Det dröjde inte länge innan ån föll mer och flera korta men branta småforsar följde. Standardproceduren när vi anländer en fors är att gå upp på land, rekognosera, leta ränna att paddla och bestämma om det blir att paddla eller släpa runt. Är vi tveksamma paddlar vi! Det är ju roligare att paddla en fors än att dra kajaken runt, och än så länge har det aldrig slutat med kapsejsning.

tennan16
Rekognosering av fors. Att paddla förbi ett fall är alltid en
utmaning.

Att hela tiden paddla småforsar är roligt men också slitsamt och tidskrävande p g a all rekognosering. Att bara dundra in i en fors kan ju sluta lite hur som helst.

På slutet av etappen utvecklades Tennån
till ett mer konstant forstillstånd som bara delvis var paddlingsbart.

Någonstans i forsen gick en skärva ur paddeln för en av oss. Vi har faktiskt ingen reservpaddel med oss på våra expeditioner. Kanske dags att börja tänka på att ta med en ihopfällbar reservpaddel.

tennan17
Korta men intensiva forsar gav en extra krydda till dagens
paddling.

Den på kartan rätt korta sträckan från lägerplatsen till mål tog betydligt längre tid än vad vi beräknat. När dessutom paddlingen krävde sin tribut var hungern påtaglig när vi till slut kl. 13 anlände mål: kraftledningen alldeles intill vägen vid Gräslokarna.

De tre kilometrarna vi paddlade idag tog tre timmar!

tennan18
Äntligen, spången vid upptagsplatsen och LUNCH!

Lättade att vara framme och nöjda över att återigen ha besegrat en å släpade vi upp kajakerna på land och åt en synnerligen välförtjänt lunch.

tennan19
Lunch under kraftledningen en bit bort från upptagsplatsen
vid vägen som skymtar längst bort i bild.

Efter lunch och lite vila gick vi ner och drog upp kajakerna till bilvägen. Betyget på våra nya flytetyg kan inte bli något annat än "med beröm godkänt": stabila, bekväma och praktiska. Kajakerna var märkbart lättare att manövrera i forsande vatten, sittkomforten var utmärkt och packningskapaciteten lysande. Ett gott köp, trots några detaljer runt sätesjusteringen som kanske kunde lösts bättre.

Cykeln vi dumpade ett par dagar tidigare var i fint skick och var redo för att ta en av oss tillbaks till bilen i Floj. Den som blev kvar plockade ur kajakerna och rengjorde dem.

Cykelturen till bilen kan, liksom väntan vid kajakerna, bli något tradig. Vi vill ju bara sätta högsta fart till favoritpizzerian! Trots den kraftiga motvinden gick cykelturen på ca 20 km relativt fort. Det var som vanligt en mycket tillfredsställlande känsla att återse bilen och uppleva första tecknet på civilisation igen.

tennan20
På väg till bilen. Vildmarkstriathlon i gassande sol.

Vid kajakerna passade den väntande expeditionsdeltagaren på att insupa så mycket av skogen som möjligt. Den smala spången över Tennån utgjorde en perfekt viloplats i väntan på bil. Att få koppla av genom att betrakta trädtopparna svaja i lätt vind under en klarblåhimmel ackompanjerad av Tennåns stilla porlande blev en stund av total harmoni som inte inträffar så ofta i den stressiga vardagen.

tennan21
Tennån från spången vid upptagsplatsen. Tro't eller ej men
livet är skönt ibland.

Sammanfattningsvis bedömer vi denna å som lättpaddlad med undantag av den sista etappen som var något krävande p g a det stora antalet forsar.

Denna paddling var ju något kortare än vanligt; endast tre dagar med två nätter i tält. Upplevelsen var som vanligt väldig fin, men vi var väl båda överens om att den egentligen var i kortaste laget. Det är väldigt mycket logistik runt en sådan här expedition och när man väl är ute bör man nog kosta på sig minst fyra tältnätter. Upplevelsen blir snäppet mer genuin när man får flera dagar som både börjar och slutar ute i vildmarken.

tennan22
Tennån äro besegrad!

Kartreferenser

Startplatsen, strax utan för Floj.

start

Första kvällens läger, öster om Fänntjärnkojan.

natt1

Andra kvällens läger, norr om Tennbo.

natt2

Målgång vid kraftledningen vid Gräslokarna.